خانه » آشنایی با شهرستان میانه (قسمت 16 از 30): نمایندگان تاریخ میانه از عهد قاجاری تا معاصر

آشنایی با شهرستان میانه (قسمت 16 از 30): نمایندگان تاریخ میانه از عهد قاجاری تا معاصر

خواننده محترم! پیش از آشنایی با نمایندگان ادوار میانه از دوره قاجار تا اکنون، به نکات ذیل عنایت داشته باشید

تقاضامندم جهت تکمیل تحقیق خود، هرگونه نظر اصلاحی یا تکمیلی خود را به سایت اینجانب ارسال نمایید:

 *****

  • مجلس شورای ملی با جنبش مشروطه در سال 1285 شمسی و با فرمان مشروطیت مظفرالدین شاه قاجار آغاز به کار کرد تا با 2500 سال فاصله نسبت به پارلمانهای ایتالیا و یونان، مشق دموکراسی را بنویسیم و با غلط نوشتن و اصلاح کردن، دموکراسی را تمرین کنیم و گام در راه حکومتی غیراستبدادی بگذاریم. در ادامه با مرور مختصر تاریخ مجلس ملی شاهد خواهیم بود که بارها مجلس ملی منحل شده یا نیمه تمام مانده و بارها بین دو مجلس فترتی چند ماهه و چند ساله اتفاق افتاده است و معلوم نیست کشوری برپایه دموکراسی و قانون گزاری چطور در این فواصل بدون مجلس کنترل می شده است؟
  • مجلس شورای ملی با ادوار 2 ساله آغاز به کار کرد اما از دوره 19 ـ ام مدت زمان فعالیت مجلس ملی به 4 سال افزایش یافت.
  • در دوره اول انتخابات مجلس شورای ملی از استان آذربایجان فقط نمایندگان حوزه تبریز به تعداد 12 نفر در مجلس حضور یافتند. این مجلس در مهر 1285 آغاز به کار کرد و هنوز به پایان دو ساله نرسیده بود که با حمله قوای قزاق به مجلس در تیرماه ۱۲۸۷ منحل شد.
  • دوره دوم پس از یکسال و اندی توقف، در آبان ۱۲۸۸ افتتاح شد و تا آخر آذر 1290 ادامه یافت. در دوره دوم تعداد نمایندگان استان آذربایجان از 12 نفر به 18 نفر افزایش یافت.
  • دوره سوم مجلس ملی با 3 سال توقف، در آذر سال 1293 شمسی با 68 نماینده توسط احمدشاه قاجار آغاز به کار کرد. این مجلس مقارن شد با جنگ جهانی اول و تجاوز قوای روس، انگلیس و عثمانی به مرزهای ایران و تبدیل ایران به صحنه جنگ. در نتیجه این مجلس نیز بیش از یک سال دوام نیآورد و در آبان 1294 بسته شد. در دوره سوم تعداد نمایندگان آذربایجان از 18 نفر به 8 نفر کاهش یافته بود.
  • دوره چهارم مجلس شورای ملی با 6 سال توقف که به معنای 6 سال حکومت استبدادی است، در اول تیر 1300 شمسی توسط احمدشاه قاجار افتتاح شد و دقیقا پس از 2 سال فعالیت در 30 خرداد 1302 پایان یافت. تا دوره چهارم، حوزه انتخابیه­ای به نام میانه وجود نداشت و نماینده ها، تبریزی یا استانی بودند.
  • دوره پنجم مجلس ملی با 8 ماه وقفه در تاریخ 22 بهمن 1302 شمسی افتتاح و دقیقا دو سال بعد در ۲۲ بهمن 1304 به کار خود خاتمه داد. همین مجلس پنجم بود که لایحه انقراض قاجاریه و تفویض کشور به رضا پهلوی را تا زمان گشایش مجلس جدید تصویب کرد. یعنی فقط با 6-5 سال تمرین دموکراسی بصورت جسته و گریخته و کژدار و مریزی، بلوغ مجلس چنان شد که سلسله ای را منقرض کند. از همین دوره بود که یک کرسی مشترکاً به حوزه های میانه، گرمرود و سراب اختصاص دادند.  
  • ادوار مجلس 6 تا 24 در حکومت پهلوی شکل گرفت که مجالس 6 تا 12 در دوره پادشاهی پهلوی اول و مجلس 13 تا 24 در دوره پادشاهی پهلوی دوم برپا شد.
  • مجلس ششم که یک مجلس پهلوی و غیرقاجاری بود، در تیر 1305 آغاز به کار کرد و تا مرداد 1307 فعالیت کرد.
  • مجلس هفتم از مهر 1307 تا آبان 1309 ، مجلس هشتم از آذر 1309 تا دی 1311 ، مجلس نهم از اسفند 1311 تا فروردین 1314 ، مجلس دهم از اردیبهشت 1314 تا خرداد 1316 و مجلس یازدهم از شهریور 1316 تا شهریور 1318 بصورت کامل و مرتب فعالیت کردند.
  • مجلس دوازدهم از آبان 1318 فعالیت خود را آغاز کرد اما واپسین روزهای این مجلس مقارن شد با وقایع شهریور 1320 و استعفای رضاشاه. این مجلس در آبان 1320 به پایان رسید.
  • ادوار سیزدهم و چهاردهم مجلس ملی بدون وقفه و اختلال به ترتیب از آبان 1320 تا آبان 1322 و از  اسفند 1322 تا اسفند 1324 برقرار شد لیکن پانزدهمین دوره مجلس ملی با وقفه ای 16 ماهه از ابتدای مرداد 1326 تا ابتدای مرداد 1328 تشکیل شد. دلیل این دوره فترت، مصوبه مجلس قبلی بود که گفته بود مجلس پانزدهم پس از خروج نیروهای خارجی تشکیل شود.
  • دوره شانزدهم مجلس ملی با 7 ماه وقفه از انتهای بهمن 1328 تا انتهای بهمن 1330 برگزار شد. شاید علت فترت 7 ماهه بین دو مجلس بخاطر ابطال انتخاب تهران و برگزاری انتخابات مجدد بود.
  • مجلس هفدهم بلافاصله از اردیبهشت ۱۳۳۱ آغاز شد اما به پایان خود نرسید و در ۲۸ آبان ۱۳۳۲ منحل شد. کودتای 28 مرداد، اختلافات در تشکیل کابینه توسط مصدق و سپس امینی، استعفای 52 نماینده از 81 نماینده و از حد نصاب افتادن مجلس، باعث صدور فرمان پهلوی دوم برای انحلال مجلس هفدهم شد.
  • سه ماه بعد، هجدهمین دوره مجلس ملی از ابتدای سال 1333 تا ابتدای سال 1335 تشکیل شد.
  • از ابتدای مجلس نوزدهم، دوره فعالیت مجلس ملی از 2 سال به 4 سال افزایش یافت. لذا مجلس 19ـ ام از خرداد 1335 تا خرداد 1339 فعالیت کرد.
  • مجلس در دوره بیستم، بدفرجام بود. اولاً با 8 ماه فاصله از مجلس قبلی تشکیل شد و معلوم نبود در این فاصله مملکت چطور اداره می شود و ثانیاً 2 ماه پس از تشکیل در 19 اردیبهشت 1340 به دستور محمدرضا شاه پهلوی منحل شد که یک ماه از آن تعطیلات نوروزی بود! انتخاب این مجلس در تابستان صورت گرفته بود اما اعتراضات فراوانی به تقلب شده بود. لذا انتخابات ابطال شد و مجدداً در زمستان همان سال برگزار شد. این مجلس تازه کار خود را آغاز کرده بود که معلمان جلوی مجلس اعتراض کردند و یک معلم کشته شد. نخست وزیر استیضاح شد و شاه پهلوی برای بررسی و اصلاح مجلس، آنرا منحل کرد.
  • ادوار بیست و یکم و بیست و دوم مجلس ملی به ترتیب از مهر 1342 تا مهر 1346 و از مهر 1346 تا شهریور 1350 تشکیل شد.
  • در 3 دوره بیستم، بیست و یکم و بیست و دوم، حوزه میانه و گرمرود از حوزه سراب مستقل شده و حوزه ای به نام “میانه” ایجاد شد.
  • در 2 دوره بیست و سوم و بیست و چهارم، میانه صاحب دو کرسی شد. در آن دوران میانه یکی از گسترده ترین و پرجمعیت ترین شهرهای ایران بود طوریکه از هر 125 ایرانی، 1 نفر ساکن شهرستان میانه بود. میانه در این دوران جزو 20 شهر پرجمعیت ایران بود. آن زمان یزد دو برابر میانه و کرج تنها یک دهم میانه جمعیت داشت درحالیکه اکنون کرج 10 برابر میانه و یزد 6 برابر است.
  • دوره بیست و سوم مجلس از شهریور 1350 تا شهریور 1354 برقرار بود لیکن مجلس بیست و چهارم که آخرین دوره مجلس ملی بود با 7 ماه کمتر با وقوع انقلاب اسلامی منحل شد.
  • پس از انقلاب اسلامی، نام مجلس در 3 دوره نخست همچنان مجلس شورای ملی بود لیکن در سال 1368 در بازنگری قانون اساسی آنرا به مجلس شورای اسلامی تغییر دادند.
  • از نمایندگان مجلس ملی 2 نماینده به نام آقایان اسکندر فیروز در مرز 100 سالگی و حسینعلی سلیمانی در 86 سالگی در قید حیات هستند.
  • از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 2 نماینده به نامهای موسی سلیمی و حکم الله پزشکی فوت کرده اند.
  • اسامی نمایندگان مربوط به حوزه میانه در تمامی 34 دوره مجلس شورای ملی و مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است: 

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد
مهرداد
5 سال قبل

اینهمه نماینده اومدن و رفت هیچکدوم کاری برا پیشرفت میانه انجام ندادند بخدا
میانه روز به روز پسرفت کرد که نیجشم الان می‌بینید مهاجرت شدید میانه ای ها به تهران و خارج کشور و ….
از میانه جز جنازه آیی بیش نمانده امیدوارم مردم شهرم در انتخابات بعدی به هیچکس رای ندهند چون واقعا فایده ای ندارد ای نماینده ها تا پاشون به مجلس میرسه وارد بازی های سیاسی میشن نمونش نماینده های فعلیمون….

علی
علی
5 سال قبل

سلام
ای کاش از عملکرد و میزان تلاش برای سهرستان میانه هم مقاله ای تهیه کنید تا مردم بفهمن به چه کسانی رای دادن و اونا چکارهای کردن

رضا خوانی بلفه تیمور
رضا خوانی بلفه تیمور
4 سال قبل

با سلام. با تشکر و قدردانی از نویسنده مقاله ی فوق که موجب آشنایی بیش تر ما با شهرستان بزرگ و با قدمت میانه گردید. در خصوص آقای پرویز بهبودی نماینده دوره های ۲۱و ۲۲ میانه : ایشان اصالتا اهل روستای بلفه تیمور از بخش ترکمانچای هستند و جزو اولین نمایندگانی هستند که با تصویب لایحه کاپیتولاسیون مخالفت کردند

رضا خوانی بلفه تیمور
رضا خوانی بلفه تیمور
4 سال قبل

با سلام. با تشکر و قدردانی از نویسنده مقاله فوق که موجب آشنایی بیش تر ما با شهرستان بزرگ و با قدمت میانه گردید. در خصوص آقای پرویز بهبودی نماینده دوره های ۲۱و ۲۲ میانه : ایشان اصالتا اهل روستای بلفه تیمور از بخش ترکمانچای هستند و جزو اولین نمایندگانی هستند که با تصویب لایحه کاپیتولاسیون مخالفت کردند

مرادی
مرادی
3 سال قبل

جالب و خواندنی بود استفاده کردیم

Ghasem.i
Ghasem.i
3 سال قبل

سلام.در صورت به روز رسانی مقاله ارزشمندتان،به فوت سیدسجادحججی سومین نماینده فوتی پس از انقلاب اسلامی اشاره شود بد نیست.

Guest
Guest
3 سال قبل

پس درست بوده دوره های نماینده میانه باسراب یکی بوده